Tillbaka på jobbet

I entrén till Löwenströmska sjukhuset stannar vi till och tittar efter vägen. ”Där” säger vi sen och pekar på skylten. En förbipasserande stannar. ”Ska ni till Stockholm Spine Center? Det är så bra, jag var där förra året”.

Bättre introduktion för måndagens verksamhetsbesök hade varit svårt att få. Nöjda patienter, det är precis det jag önskar vården i Stockholm ska präglas av.

På Stockholm Spine Center tas patienter med problem från nacken till svanskotan om hand. Och det är många av oss som har ryggproblem, till och från. Här erbjuds även en rehabiliterande verksamhet, för ryggproblem orsakar inte sällan en långvarig smärt a. Att leva med den kan för många underlättas av rehabilitering och psykosocialt stöd.

Tycho Tullberg som är grundare för verksamheten berättar för mig om det arbete med kvalitetsindikatorer som han tror är väsentligt för att verksamheten, med över 100 medarbetare och omkring 1000 årliga operationer inom SLL:s uppdrag, fungerar så bra. Genom att noggrant jobba för att undvika vårdrelaterade infektioner, till exempel, minskar risken för re-operation. Bättre för patient, så väl som personal och givetvis verksamheten.

Fokus för vårt samtal den här årets första riktiga jobbdag var dock hur förutsättningarna för forskning och kompetensutveckling inom verksamheter utanför akutsjukhusen kan förbättras. En allt viktigare fråga i takt med att allt mer vård kommer att kunna erbjudas närmre patienterna. Jag tror det här är ett ämne som kommer diskuteras mycket intensivt och mycket konkret i år – och det ser jag fram emot. Liksom att besöka fler verksamheter i länet. Få arbetsdagar är så inspirerande som de jag tar del av det kvalificerade arbete som sker inom vården i länet. Varje dag, dygnet runt.

 

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*