Båttrafik löser Slussen-knuten

Nya Slussen. Bild: Foster + Partners och Berg Arkitektkontor

Idag föreslår min partikamrat Stella Fare, som sitter i trafiknämnden, en smart lösning på frågan hur trafiken ska funka när Slussen byggs om.

”Utmaningen att få trafiken att fungera när Slussen ska byggas om visar hur sårbar Stockholms trafikapparat är. Kollektivtrafik på vattnet med effektiva pendelbåtar borde vara en given del i att koppla samman norr och söder när knutpunkten Slussen blir en byggarbetsplats under flera år”, säger Stella i ett pressmeddelande.

Jag håller med. Båttrafik för pendlare borde vara ett naturligt inslag i en stad som präglas så av vatten. Historiskt har det varit ett självklart sätt att ta sig fram på i våra trakter och nu ser vi att detta också kan vara framtiden. Att Folkpartiet driver frågan om utbyggd trafik för båtpendlare är  i sig inget nytt. Men nu pekar vi alltså ut Slussen som den självklara knutpunkten. Där kommer människor att kunna byta till andra kollektivtrafikformer och få en smidig väg in i stadens centrum.

Slussens ombyggnad kan bli en rätt rörig historia, som ju alla stora byggprojekt blir mer eller mindre. Men det kan också ge öppningar för att båtarna ska bli ett modernt sätt att förflytta sig. Det förutsätter förstås att trafiken görs mycket användarvänlig och bekväm med snabba båtar och möjligheter att ta med sig cyklar, barnvagnar och annat som är viktigt för att hela resan ska fungera.

Hit borde man kunna ta pendelbåten.

Hit borde man kunna ta pendelbåten.

Läs även på Stockholmstrafik.com samt i DN.