En vinnarklocka

En vinnarklocka

I förra veckan var det stor modefest i Stockholm. Damernas värld delade ut sitt pris Guldknappen för trettionde gången. Vinnaren av priset blev Dagmar som drivs av tre uppenbarligen begåvade systrar. Jag skulle gärna ha några läckra klänningar och tröjor från Dagmar i min garderob, men det har jag ännu inte.

Däremot har jag en knallgul Triwa-klocka som man blir glad av att titta på. Triwa fick priset Guldknappen Accessoar. Det tycker jag var välförtjänt.
Varför skriver jag då om detta på min blogg, som ju annars mest handlar om landstingspolitik? Jo, Dagmar, Triwa och många andra svenska varumärken ingår alla i vårt viktiga näringsliv och är resultat av enskilda människors kreativitet och förmåga att omsätta idéer och skaparkraft till affärer. Att stärka och utveckla näringslivet är en viktigt uppgift för en region som vill utvecklas. Form, design och mode är viktiga delar av det som brukar kallas kreativa näringar. Och det hänger i hög grad ihop med ett livaktigt kulturliv och ett allmänt tillåtande och kreativt klimat som bejakar att människor lyckas både konstnärligt och affärsmässigt. Därför är det så viktigt att vi både har en aktiv kulturpolitik och bra strukturer för att stödja näringslivets utveckling. Detta är ett område som jag vill fördjupa mig i under hösten.