Mer kollektivtrafik!

Tunnelbana

Under dagens budgetsammanträde med landstingsfullmäktige behandlades trafikbudgeten för nästa år. Alliansens budget innebär en fortsatt starkt utveckling för kollektivtrafiken i länet. Stella Fare är FP:s främsta trafikpolitiker och lyfter fram resenärsperspektivet fint i debatten.

Landstinget, och därmed skattebetalarna i länet, satsar nästa år 8,4 miljarder kronor på kollektivtrafiken. Det är drygt en halv miljard mer än i år. Till detta kommer förstås också investeringar i förnyad och förbättrad trafik.

Att rusta och utöka trafiken är den röda tråden i budgeten. Mångmiljardbelopp har satsas på att rusta tunnelbanan, vilket inte minst resenärerna på röda linjen har glädje av. Med nytt signalsystem och de nya vagnar som som kommer framöver ökas kapaciteten kraftigt. Tunnelbanan är på många sätt själva blodomloppet i länets kollektivtrafik i områden där befolkningen är stor och växande. Men även spårtrafik ovan jord är lika strategiska satsningar i andra områden. Tvärbanans förlängning från Sjöstaden vidare till Sickla är välkomna tillskott, liksom den som ska byggas till Kista och Sollentuna.

Som jag ser det är det helt centralt att kollaktivtrafikens alla olika delar med spårbunden trafik ovan och under jord, bussar, färdtjänst och rullstolstaxi inte bara går att lita på när det gäller tidhållning. Den ska också vara trivsam, hel och ren. Det måste vara både säkert, tillförlitligt och trivsam om stockholmarna ska kunna välja kolletkivtrafiken framför bilen för sitt resande. Och det aktiva valet från fler och fler stockholmare är en av de strösta miljögärningar som vi kan göra som individer.

Själv åker jag kollektivt nästan varje dag. Och jag tycker mycket fungerar väl, men visst finns sådan som måste bli bättre, t ex störningsinformationen. SL-accesskortet känns väl också som att en del barnsjukdomar måste botas för att det ska bli den enkla och positiva grej det borde kunna vara för vårt resande.

Läs mer i Alliansens budgetförslag.

Följ budgetdebatten nätet på SLL:s hemsida.