Nu stärks patienträtten. Äntligen.

Lagrådet får nu förslaget till ny lag om patientsäkerhet på remiss. En proposition planeras under våren. Det är på tiden, tycker jag.

Många människor skadas i vården genom slarv eller felbedömningar av dem som arbetar eller genom bristande rutiner i verksamheterna. Detta leder naturligtvis till onödigt lidande för patienter och anhöriga och dessutom till stora onödiga kostnader. Hörde socialminister Göran Hägglund (KD) på radion och han nämnde siffran 6 miljarder kronor per år. Det är en enorm summa pengar som skulle kunna göra mycket bättre nytta i vården om de användes till vård med hög kvalitet.

Det måste bli mycket tydligare att medarbetarna i vården har ett ansvar för att utveckla sin kompetens och det måste vara tydligare att medarbetare i denna viktiga verksamhet måste hålla måttet, annars ska de inte ha sin legitimation. För patienter och anhöriga måste det bli enklare att framföra sina synpunkter och få sin sak prövad när de beskriver vad de varit med om.

Jag vill dessutom gå längre för att utveckla patientsäkerheten. Jag skulle gärna se ett system där den vårdgivare som slarvar och inte upprätthåller en hög kvalitet och säkerhet för patienterna får betala. Dels måste de förstås rätta till det som gick fel, men också ersätta patienter som till exempel missat inkomster då de varit sjukskrivna onödigt länge.

Det är viktigt att sätta ljus på brister. Bara genom att öppet redovisa kvalitetens brister kan de uppmärksammas och åtgärdas. Det är självklart jobbigt att få kritik, det tycker väl alla människor. Men det behövs en kultur där brister och synpunkter från patienter ses som ett viktigt verktyg i kvalitetsarbetet. När patienterna dessutom får alltstörre möjligheter att själva välja vård blir självklart god kvalitet en viktig konkurrensfaktor.

Ps. DN skriver om detta här.

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*