Resultat 2009 – färdtjänstens kvalitet pekar uppåt

Färdtjänstbil

Vid senaste sammanträdet med färdtjänstnämnden, i tisdags, behandlade vi årsredovisningen för 2009. Det har varit ett händelserikt år med många stora förändringar.

När det gäller färdtjänstens kvalitet, mäts det i ett antal nyckeltal. Glädjande nog överträffas målen på flera punkter. Servicen i resebeställningen har blivit snabbare, tidpassningen för taxiresor har förbättrats kraftigt och allt färre hör av sig till resegarantin, och det betyder att färre har råkat ut för brister i färdtjänstresandet. Det går snabbare att få sitt beslut om färdtjänsttillstånd nu än tidigare. Hela 98 procent får sina ansökningar behandlade inom tio arbetsdagare. Klagomålen på färdtjänstresorna har minskat kraftigt, med cirka 20%.

De roligaste siffran av alla är andelen resenärer som givit bästa eller näst bästa betyg för sin taxiresa. Hela 91 procent gör detta, vilket är en förbättring från 2008 då 88 procebt gav högsta eller näst högsta betyg. Även specialfordonsresenärerna blir alltmer nöjda. 2009 gav 92 procent högsta eller näst högsta betyg, jämfört med 87 procent 2008.

Det är glada besked från färdtjänstens kunder. Och det inspirerar till fortsatt arbete med kvalitet i färdtjänsten.

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*