Stockholms tunnelbanenät är själva hjärtat i Stockholms kollektivtrafik. Senast tunnelbanan byggdes ut var 1994, när Skarpnäcks station invigdes. Sedan dess har Stockholm växt ordentligt – i nuläget ökar Stockholmsregionens befolkning med 35 000–40 000 invånare om året. Det är hög tid att även tunnelbanan byggs ut.
Att förlänga blå linjen, som idag slutar abrupt i Kungsträdgärden, är ett logiskt komplement till dagens trafiksystem. Detta skulle även ge nya stationer på östra Södermalm och i Hammarby sjöstad, vilket kan bidra till avlastning av Slussen och Gullmarsplan.
En förlängning av blå linjen till Nacka finns med i Stockholmsöverenskommelsen, men bortom den finansieringsplan som sträcker sig till 2020. Folkpartiet har tidigare förespråkat att Nackabanan tidigareläggs. Idag skriver Erik Ullenhag, ordförande i Folkpartiets länsförbund, och Birgitta Rydberg, vice ordförande för Folkpartiet i Stockholms stad, att de begär mandat från Folkpartiet i Stockholms län att börja förhandla kring en finansiering och utbyggnad av blå linjen.
Jag välkomnar förstås det här initiativet. En utbyggnad av tunnelbanan behövs, men vi kan inte nöja oss med att dra streck på en karta utan vi måste också ha en seriös diskussion om finansieringen. En tunnelbana till Nacka beräknas kosta drygt 11 miljarder, och detta måste landstinget, kommunerna och staten samarbeta kring.