Med enkla medel har en avdelning på Södertälje sjukhus förbättrat patienternas måltidsupplevelser.
Det är ingen skillnad på den mat som serveras på avdelning 18 idag, jämfört med för ett par år sedan. Ändå tycker patienterna idag att maten både smakar och doftar bättre, och ser mer tilltalande ut. Vad är framgångsreceptet?
När resultatet av måltidsenkäten 2012 kom blev det tydligt att patienterna inte var särskilt nöjda med den mat som serverades. På avdelning 18 bestämde man sig för att göra något åt detta. Omkring 3 av 10 patienter som ligger på svenska sjukhus är undernärda – det är därför i högsta grad en viktig uppgift för sjukvården att se till att patienterna äter upp sin mat.
På Södertälje sjukhus satte man igång ett matprojekt, som funderade på varför patienterna var missnöjda, och vad man kunde göra åt det. Man konstaterade att patienterna inte fick möjlighet att välja maträtt – trots att den måltidslösning som sjukhuset använder ger möjlighet att välja mellan sju olika rätter varje dag. Man konstaterade också att maten serverades i samma trista plastlåda som den levererades i, samt att patienterna inte erbjöds sallad eller bröd till maten.
För att stärka kompetensen på måltidsområdet fick sex utvalda undersköterskor med utbildning i livsmedelshygien ansvaret för måltiderna. Avdelningens rutiner sågs över för att alla ska veta vad som gäller. Numera får alla patienter välja på dagens meny vad de vill äta till lunch respektive middag. Bröd och smör, sallad och salt och peppar är nu självklara tillbehör till varje måltid. Och maten serveras på en riktig porslinstallrik!
Dessutom har mellanmålen graderats upp. I stället för trista skorpor och saft erbjuds patienterna nu en mellanmålsbuffé, godsaker som tagits fram i samarbete med en dietist. Det är t.ex. fruktcocktail, risifrutti, nyponsoppa med keso, pannkakor med sylt och grädde – eller den jättegoda rulltårtsbakelsen med grädde och färska bär som jag fick smaka under mitt besök.
Resultaten har inte låtit vänta på sig. Hösten 2012 tyckte bara 63 procent av patienterna att maten smakade bra. Ett år senare hade siffran stigit till 82 procent – trots att det alltså är samma sorts mat som serveras!
Undersköterskan Anette Metsävainio berättar att det inte varit helt lätt att få alla medarbetare att sträva åt samma håll; patienternas måltidsupplevelse är traditionellt sett inget som prioriterats högt i hälso- och sjukvården. Men nu när avdelning 18 kan stoltsera med att vara Södertälje sjukhus bästa avdelning när det gäller sjukhusmat så ger det förhoppningsvis motivation att fortsätta det goda arbetet. Det är bra för patienterna – trist och oaptitlig mat riskerar att inte bli uppäten, men god mat hamnar i magen och bidrar till tillfrisknandet.
Jag är mycket imponerad av det arbete man gjort på Södertälje sjukhus. Det är helt i linje med den måltidsvision vi har i landstinget, och visar också att bättre mat inte handlar om att det behövs mer resurser – det går att göra väldigt mycket genom att förändra arbetssätt, kultur och attityder. Det handlar helt enkelt om att ge måltidsfrågan den betydelse den förtjänar.
Även Länstidningen Södertälje har skrivit om det lyckade måltidsprojektet.