I dagarna är det tio år sedan Stockholms läns landsting fattade beslut om att införa vårdval. Det är en tioåring som nu står inför spännande förändringar. Vi liberaler går till val på att försvara och stärka patienternas frihet.
Med vårdvalen har stockholmarna kunnat märka en rejäl skillnad i vardagen – oavsett om det handlar om att få telefonkontakt eller en tid att besöka husläkaren, att få snabb hjälp hos logoped för barn med språksvårigheter, få sin smärtande höftled utbytt, eller någon av alla de andra insatser man kan behöva, inom över 30 vårdval.
Tio år med kortare väntetider och mer makt till patienterna
I juni 2007 togs beslut om vårdval i landstingsfullmäktige. 1 januari 2008 öppnade de första vårdvalsverksamheterna. Det har inneburit att stockholmarna idag kan få en vård som utgår från patienten, som formas efter individens behov och inte tvärtom. Det kan handla om att kunna besöka en vårdcentral i nära anslutning till sin arbetsplats men inte minst om att slippa de köer som tidigare präglat stora delar av den icke-akuta vården. Vårdvalet har dessutom inneburit att vården är en bättre arbetsplats för många.
De senaste tio åren har vi ständigt utvärderat och i vissa fall gjort ganska stora förändringar, bl.a. av ersättningssystemet i husläkarverksamheten. Nu är det dags för mer genomgripande förändringar. Jag och Liberalerna vill se ”Vårdval 2.0”, som innebär översyn inom fem områden.
1. Vården ska förbättra patientens hälsa
All vård ska utgå från dina behov som patient, oavsett om du har akuta, långsiktiga, enkla eller mer komplicerade vårdbehov. Vårdens kvalitet ska följas noggrant och redovisas öppet.
- Ersättningsmodeller och uppföljning ska bättre styra mot kvalitet och resultat för patienterna.
- Vårdens kvalitet ska följas noggrant och redovisas öppet. Redovisning till kvalitetsregister ska stärkas och resultaten ska återrapporteras.
- Utfall ska mätas och där det är möjligt ska en viss andel av ersättningen kopplas till kvalitetsmått.
- Ersättningsnivåer ska vara likvärdiga inom hela vården, så att åtgärder som lika gärna kan utföras på en vårdcentral ersätts likvärdigt om de utförs inom specialistvården.
- Ersättningsmodeller ska, där det är lämpligt främja egenvård och ett hälsofrämjande förhållningssätt från vården.
2. Vården ska hålla hög kvalitet
Alla patienter ska kunna dra nytta av medicinska framsteg. All vård ska ha kontakt med forskning. Läkare och sjuksköterskor ska kunna utbildas i hela vården.
- Vårdgivare ska delta i forskning och utbildning.
- Patienter som vårdas inom vårdval ska kunna delta i forskningsstudier.
- Utbildning av framtidens medarbetare – läkare, sjuksköterskor mfl -ska vara en angelägenhet för hela vårdsystemet, inklusive vårdvalen. (Ny modell presenteras efter sommaren)
- Samverkan ska vara god med universitetssjukhusen samt med de akademiska specialistcentra som utvecklas.
- Innovationer ska främjas genom möjlighet att söka medel ur en utökad innovationsfond.
- Vården ska utgå från aktuell kunskap – kunskapsstyrningen ska förstärkas.
3. Vården ska alltid hänga ihop
Du som patient ska kunna lita på att vården fungerar för dig, på alla nivåer – och olika delar av vården vet vad de andra delarna gör. Du som patient ska kunna få största delen av vården i nära anslutning till din husläkare, t ex stöd av en kurator eller psykolog, enklare provtagning, läkemedelsrådgivning men även kanske råd av en fysioterapeut. För äldre ska det finnas ett särskilt vårdval – fortfarande med husläkaren som samordnare i nära kontakt med den specialiserade äldresjukvården och alla andra delar av vården, även i kommunerna, som du som äldre kan behöva.
- Patienter ska ha rätt till fast läkarkontakt på vårdcentralen, i första steget omfattar det sjuka äldre.
- Husläkarens ska vara navet i vården. Koordination mellan vårdområden stärks
- Ansvaret för uppföljning och återkoppling vid remittering ska tydliggöras. Husläkaren får ett stärkt uppdrag för att koordinera vårdförlopp där flera professioner samverkar
- Remiskrav kan prövas för fler vårdområden
- Uppdragen inom vissa vårdval förändras så att de knyts tätare till vårdcentralerna. Vårdområden struktureras om för en mer sammanhållen primärvård.
4. Vården ska vara enkel att nå
Mindre onödigt pappersarbete för läkarna och sjuksköterskorna betyder mer tid för dig som patient. För patienten ska det vara självklart att alla åtgärder och besök enbart motiveras av patientens vårdbehov.
- Patienten ska enkelt hitta rätt vårdnivå och rätt vårdgivare.
- Vi ska eftersträva ett gott vårdutbud i hela länet.
- Bättre guidning på 1177Vårdguiden till rätt vårdnivå och vårdgivare. Öppna jämförelser och patienternas egna omdömen.
- Digitala vårdmöten utvecklas.
- Vården måste bli lika digital som patienterna.
5. Minska krånglet
Mindre onödigt pappersarbete för läkarna och sjuksköterskorna betyder mer tid för dig som patient. För patienten ska det vara självklart att alla åtgärder och besök enbart motiveras av patientens vårdbehov. SLL ska bli ett effektivare landsting och eftersträva effektivitet även i relationerna till vårdgivare och patienter.
- Kontrollen kring följsamhet till avtal ska vara god och det ska vara lätt att göra rätt.
- Den digitala utvecklingen ska säkerställas och underlätta för samverkan mellan vårdens olika delar.
- En administrationskonsekvensbeskrivning vid varje beslut som påverkar vårdgivarna ska göras.
6. Fler och bättre vårdval
När det finns tillräckligt befolkningsunderlag och kapacitet, har vårdval tre stora fördelar:
- Vissa vårdval justeras för en bättre samordning – vissa behöver länkas samman eller slås ihop
- Nya vårdval ska utvecklas i syfte att: Öka valmöjlgiheterna för individer, främjar mångfalden av vårdgivare samt öka kontinutieten och flexibilitet.
- Nya vårdval inom alla områden där det är lämpligt, exempelvis: Senionrvård, gastro, internmedicin…
Vårdvalet är en pigg tioåring – som kommer fortsätta växa men också förändras. Det blir färre men bredare vårdval i framtidens hälso- och sjukvård. Liberalerna och jag kommer att gå till val på att försvara människors frihet att välja i vården. Vårdval ska utvecklas – inte avvecklas.